Informatie Wedstrijdzwemmen

 

Alles wat je moet weten over deelname aan een wedstrijd !!!!!!

Een goede voorbereiding op een zwemwedstrijd is van belang. Dit doe je niet alleen door goed te trainen, maar door je ook goed voor te bereiden op een wedstrijd. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je niet een al te kort voor een wedstrijd een zware maaltijd eet en dat je een goede nacht rust hebt.

Wat neem je allemaal mee….?

  • T-shirt (liefst zwart want dat is de kleur van GoSwim), korte broek of trainingspak, om je spieren warm te houden
  • Slippers of sportschoenen waar je niet op buiten loopt, zodat je geen koude voeten krijgt
  • Twee of meer handdoeken, één voor en tijdens de wedstrijd en één voor na de wedstrijd.
  • Drinken bijvoorbeeld siroop, dextro, appelsap.
    Geen koolzuurhoudende dranken tijdens de wedstrijd, want daar krijg je last van met zwemmen
  • Eten bijvoorbeeld een banaan, crackers, sultana .
    Geen chips tijdens de wedstrijd !
  • Een spelletje, boek, computerspelletje is altijd leuk om bij je te hebben, om de tijd wat sneller te laten gaan.
  • Zwemkleding, badmuts en zwembril.
    Op een badpak mogen geen ritsje of knoopjes zitten !
    Heb je meerdere badpakken/zwembroeken neem die dan mee, zodat je een droge kan aantrekken, als je gezwommen hebt.
  • Een grote sporttas waar je al je kleding in kan doen. Laat niets in de kleedkamer hangen, ivm stelen!!!!

Verzamelen/Betalen

Op de uitnodiging van de wedstrijd staat altijd de tijd hoe laat en waar we verzamelen. Zorg dat je op tijd bent, op de tijd van verzamelen, zodat iedereen op tijd het zwembad in kan om om te kleden. We wachten niet !
Heb je geen vervoer bij uitwedstrijden dan staat op de uitnodiging altijd een contactpersoon en kun je contact opnemen met de contactpersoon en aangeven dat je geen vervoer hebt. Probeer eerst zelf wat te regelen.

In de uitnodigingsmail voor deelname aan een wedstrijd staat hoeveel het startgeld voor deelname aan een wedstrijd is. Dit zal via de bank/giro worden geïncasseerd.

Wat doe je als je in het zwembad bent aangekomen…………..???

Als eerste ga je omkleden, daarna ga je inzwemmen. Bij het inzwemmen oefen je de slagen die je moet zwemmen in de wedstrijd. Oefen ook goed de start . Verder als je rugcrawl moet zwemmen tel dan goed hoeveel slagen je nodig hebt van de vlaggetjes tot de kant.  Ook is het belangrijk dat je twee of drie sprintjes trekt. Na de sprintjes ga nog even lekker uitzwemmen en dan droog je af en trekt je T-shirt en korte broek of trainingspak aan. Als je moet zwemmen wordt je geroepen door de begeleiding en dan hoor je waar je de startkaart moet halen en wat je moet zwemmen, dan heb je genoeg tijd om je voor te bereiden. Is het de eerste wedstrijd dan loopt de begeleider of coach mee om het allemaal uit te leggen. Zorg wel dat je altijd je badmuts en eventueel zwembrilletje bij de hand hebt.

Na de race …..!!!!!!

Als je gezwommen hebt ga je eerst langs de coach om je race te bespreken en je tijden eventueel door nemen, daarna ga je weer afdrogen en trek je een T-shirt/ korte broek of trainingspak aan en dan mag je best even langs je ouders maar vraag het wel eerst aan de begeleiding/ coach zodat wij weten waar je bent.

Als je alle afstanden gezwommen hebt en helemaal klaar bent dan wacht je tot iedereen klaar is en dan gaan we gezamenlijk weer naar huis.

Bij een thuiswedstrijd wordt er verwacht dat we ook het zwembad opruimen en schoonmaken, doen we dit met zijn allen dan zijn we snel klaar en kunnen we allemaal naar huis.

  • Facebook
  • Twitter